kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

در مطالعات جدیدی که زیست‌شناسان اخیراً در دانشگاه ییل در ایالات متحده انجام داده‌اند به سیر تکاملی گیاهان گلدار و چگونگی سازگاری آنها با تغییرات آب و هوا پی‌برده‌اند. آنها با جمع‌آوری نسب‌نامه چندین گروه از گیاهان از قبل و شرایط آب و هوایی که در دوران زندگی داشته‌اند قادر به جمع‌آوری اطلاعاتی شدند که شرایط سازگاری آنها را با تغییرات آب‌وهوا نشان می‌دهد.

با مقایسه شرایط سازگاری گیاهان چوبی و علفی نسبت به تغییرات آب‌وهوا آنها به این نتیجه رسیدند که این نسبت 2 به 10 است؛  یعنی گیاهان چوبی بسیار کند‌تر از گیاهان علفی با محیط سازگار می‌شوند.پژوهشگران علت این اختلاف را در زمان باروری گونه‌های گیاهی می‌دانند. آنها می‌گویند گیاهانی مانند درختان و درختچه‌ها که طول عمر بیشتری دارند چندین سال طول می‌کشد تا نخستین گل‌هایشان را تولید کرده و بارور شوند درحالی‌که برای گیاهان علفی این مدت بسیار کوتاه بوده و در مواردی حتی چندین ماه است.

چون گیاهان چوبی به زمان طولانی‌تری برای گل دادن و تولید مثل نیاز دارند تغییرات ژنتیک نیز در آنها کندتر صورت می‌گیرد و اگر جهش‌های ژنتیک باعث تکامل نسل می‌شود بنابراین گیاهان علفی،  شانس بیشتری برای تکامل و ازدیاد نسل دارند. این موضوع می‌تواند پاسخی برای علت کند بودن سازگاری درختان و درختچه‌ها با تغییرات آب و هوایی در گذشته و حال باشد.اگر جهش‌های ژنتیک،  مواد خام تکامل نسل‌ها را تهیه می‌کنند بنابراین درختان به‌سادگی از عهده این کار بر نمی‌آیند و در مسابقه تکامل و بقا با سایر گونه‌های گیاهی بازنده‌اند. گیاهان علفی در نقش خرگوش و گیاهان چوبی در نقش لاک‌پشت در این مسابقه شرکت دارند.

کسب اطلاعات در مورد گذشته گیاهان و پی بردن به این موضوع که آنها در شرایط مختلف آب و هوایی چگونه واکنشی از خود نشان می‌دادند دانشمندان را قادر خواهد ساخت که در مورد شرایط حال و آینده آنها پیش‌بینی و تجسس کرده و برای گیاهانی که در معرض خطرات بیشتری قرار دارند چاره اندیشی کنند.با توجه به اطلاعات حاصل شده در مورد گذشته گیاهان چوبی به این نتیجه می‌رسیم که اکوسیستم‌هایی که درختان و درختچه‌ها در آنجا حاکمند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

جنگل‌های باران‌زای آمازون در معرض تهدید جدی قرار دارند و اگر شرایط از آنچه در گذشته بوده سخت‌تر شود بقای درختان با زحمت روبه‌رو شده و امکان از بین رفتن آنها وجود خواهد داشت.  شرایطی را که ما در زمان حال از نظر تغییرات آب و هوایی تجربه می‌کنیم بی‌سابقه است و با انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای در جو شرایط وخیم‌تری در انتظار ماست. 

 

لینک خبر در روزنامه همشهری

http://www.hamshahrionline.ir/news-92653.aspx

Science news


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهیک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.